همه چیز در مورد گیاهان

ساخت وبلاگ

مراحل آبیاری زعفران

آبیاری اول

آبیاری اول(بسارآب) مزرعه از اهمیت بالایی برخوردار است به نحوی که با عدم دقت در زمان و کیفیت این آبیاری، میزان محصول به شدت تغییر می‌کند. این آبیاری باید در فاصله ۱۰ تا ۱۵ مهر‌ماه انجام شود، نه زودتر و نه دیرتر، و باید ذکر کنیم که این آبیاری قبل از سله‌شکنی زمین صورت می‌گیرد.

این آبیاری به منظور بیدار کردن زعفران انجام می‌شود و با آبیاری به موقع ابتدا گل‌ زعفران از زمین خارج شده و سپس رشد سبزینه‌ای اتفاق می‌افتد و دراین صورت کلاله‌ها و انرژی گیاه صرف گل‌دهی می‌شود.

این آبیاری باید سنگین و عمیق باشد چراکه پیاز زعفران در فاصله ۲۰ تا ۲۵ سانتی متری از سطح زمین قرار دارد. زمین هنگام این آبیاری کاملا خشک است و نباید در آبیاری هیچ‌گونه خصاصتی به خرج دهید. پس حواستان به تاریخ و کیفیت باشد.

آبیاری دوم

این آبیاری (زاج‌آب) بعد ازپایان برداشت گل‌های زعفران (حدودا ۱۵ آبان) یعنی اواخر آبان‌ماه انجام می‌شود. این آبیاری نیز لزوما باید انجام شود ولی نیازی به آبیاری سنگین و عمیق نیست چراکه زمین برخلاف دفعه قبل رطوبت را در خود دارد.

مقدار این آبیاری به میزان یک سوم آبیاری اول توصیه می‌شود.

آبیاری مزرعه زعفران

آبیاری سوم

برخلاف دو آبیاری قبلی لزومی بر انجام این آبیاری وجود ندارد. وصرفا در مناطقی که باران‌های زمستانه وجود ندارد در اواخر اسفند‌ماه آبیاری مزرعه زعفران را انجام می‌دهند. این اتفاق به ندرت در ایران می‌افتد. این آبیاری یه صورت سطحی انجام می‌شود.

آبیاری چهارم

این آبیاری نیز به ندرت اتفاق می‌افتد و فقط در مناطقی که هیچگونه بارندگی مشاهده نمی‌شود انجام می‌شود. زمان انجام این آبیاری بین ۲۰ فروردین تا ۱۰ اردیبهشت می‌باشد و قبل از خشک و زرد شدن کامل برگ های پیاز زعفران انجام می‌شود.به همین دلیل است که به این آبیاری زردآب نیز می‌گویند.

این آبیاری نیز مانند دو آبیاری قبلی سطحی و غیر‌عمیق انجام می‌شود.

آبیاری مزرعه زعفران

نکات مهم آبیاری مزرعه زعفران

  1. دمای هوای هنگام آبیاری دارای اهمیت است به نحوی که باید میانگین دمای هوا در ۴۸ساعت اخیر کمتر از ۱۲ درجه سانتی‌گراد باشد.
  2. به هیچ وجه هنگام تابستان مزرعه خودرا آبیاری نکنید. با این کار آفات و بیماری‌هارا به مزرعه زعفران خود دعوت می‌کنید.
  3. آبیاری سوم یا باران در دوره‌ی سوم باید پس از وجین کردن و کود‌دهی زمین اتفاق بیفتد.
  4. موارد گفته شده به‌صورت کلی می‌باشد و می‌توانید با توجه به محل زندگی و کشت خود آن را شخصی‌سازی کرده تا بیشترین بازده را از مزرعه زعفران خود داشته باشید.

جمع بندی

  1. آبیاری اول:  ۱۰ تا ۱۵ مهرماه                              عمیق و سنگین
  2. آبیاری دوم: اواخر آبان‌ماه                                   غیرعمیق
  3. آبیاری سوم: اسفند‌ماه                                      سطحی  و در صورت لزوم
  4. آبیاری چهارم: ۲۰ فروردین تا ۱۰ اردیبهشت        سطحی و در صورت لزوم
همه چیز در مورد گیاهان...
ما را در سایت همه چیز در مورد گیاهان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سمیه somayeh61 بازدید : 188 تاريخ : يکشنبه 6 تير 1400 ساعت: 16:10

کاربردهای گیاهان دارویی که اسم آنها را بسیار شنیدید

 

آویشن

آویشن یکی از گیاهان پرخاصیت دارویی است که از زمان های قدیم برای درمان انواع بیماری ها مورد استفاده قرار می گرفت . از این گیاه علفی و معطر که دارای خواص دارویی است در صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی و آرایشی استفاده می کنند.

آویشن برای درمان سردرد، سرماخوردگی، گوش درد، سرخک ، سرفه ، تقویت اعصاب، درمان افسردگی، خستگی و بی خوابی مفید است و مصرف آن موجب کاهش فشارخون و چربی خون می شود.

همچنین این گیاه دارویی ضدتشنج و ضد صرع و ضد نفخ است که سبب تقویت بینایی و معده می شود . شستشوی سر با دم کرده آویشن در درمان و کاهش ریزش مو کمک می کند.

مصرف آویشن بعد از غذا هر نوع مشکل مربوط به دستگاه گوارش مثل نفخ، سنگینی، گرفتگی عضلات معده را درمان می کند.آویشن با عفونت های مجاری تنفسی مقابله کرده و سرفه را کاهش می دهد.

گل گاوزبان

گاوزبان، یکی از معروفترین و پرمصرف ترین گیاهان دارویی است . این گیاه علفی و یک ساله یکی از غنی ترین منابع اسیدهای چرب اصلی بشمار می رود که در اردیبهشت تا شهریور گل می دهد و گلهای آن به رنگ آبی، سفید و بنفش می باشد.

گل گاو زبان و برگ های آن تصفیه کننده خون ، آرام کننده اعصاب، ادرار آور ، تقویت کننده کلیه ها ، برطرف کننده سرماخوردگی ، از بین برنده سرفه ، درمان کننده برونشیت ، درمان کننده التهاب و ورم کلیه ، درمان کننده بیماری سرخک و مخملک است.مصرف دم کرده گل گاوزبان به تنظیم ضربان قلب و درمان افسردگی نیز کمک می کند.

یونجه

یونجه از اولین گیاهان دارویی شناخته شده برای بشر است که فواید درمانی قابل توجهی دارد . «یونجه» که در فارسی به آن «اسپست باغی»، «سپست»، «سبیس» یا «درفا»، در افغانستان «اسپیشتا» و در ترکی بدان «یونجه»، به رومی «میدیکی»، به مصری «قضب» و به عربی «رطبه» یا همان «فصفصه» گویند، گیاهی است علفی، پایا ،دارای ساقه های بلند و برگچه های نازک، نوک تیز و بیضی شکل است.

یونجه ی پخته ملین و خشک آن قابض است، شربت یونجه چاق کننده و مولد خون صالح و مدر حیض است . مصرف آن موجب رفع خشونت سینه و سرفه می شود. تخم یونجه زیاد کننده شیر و منی است و خوردن آن از خونریزی جلوگیری می کند و یبوست را رفع می کند.از یونجه برای معالجه اعتیاد نیز استفاده می شود.

کاسنی

کاسنی یک گیاه دارویی با گل های آبی یا ارغوانی است که کاملا سرد ، تقویت کننده کبد، و مسکن حرارت و عطش، و گرمی و تقویت کننده کلیه و فشار خون و صفرا و پاک کننده مجرای ادرار و کلیه ها است.

مصرف آب برگ کاسنی دارویی مفید برای درمان یرقان و کلیه ها و کبد است و تب را برطرف می کند و معده را تقویت می نماید .کاسنی برای تنظیم فشار خون ، کاهش قند خون و درمان کننده سردرد و بیماریهای کبدی است . ضماد آن برای برطرف کردن ورم های گرم و درد چشم و افزاینده بینائی است.

ریشه کاسنی گرم و خشک است و اخلاط سینه را نرم و مصرف جوشانده برگ و ریشه کاسنی به مقدار 2 فنجان صبح ناشنا برای درمان یبوست، بسیار مفید است

پونه و نعناع

نعناع و پونه از گیاهان دارویی پرطرفدار و مفیدی هستند که بسیار پرخاصیت و درمان کننده بیماری های مختلف می باشند . این 2 گیاه هر 2 طبع گرم و خشک دارند. خانم ها از دم کرده این گیاهان استفاده می کنند زیرا این گیاهان دارویی قاعدگی را تنظیم و درد قاعدگی را کاهش می دهند.

برگ نعناع، درمان مناسبی برای رفع سردرد، تب، حالت تهوع، اختلالات گوارشی است و تسکین دهنده سیستم گوارشی می باشد و به رفع گاز معده کمک می کند.این گیاه، خاصیت ادرارآور، نشاط آور و ضد انقباض عضلانی و ضدتهوع دارد که به کاهش وزن نیز کمک می کند.

پونه نیز گیاه دارویی پرکاربردی می باشد که برای رفع مشکلاتی همچون افسردگی ، آنفولانزا ، شپش ، زخم ، آلرژی ، سوختگی ، خستگی ، یبوست ، قارچ ، سرفه ، سردرد ، تورم غدد یا برونشیت ، انگل به کار می رود.

رزماری

رزماری یک گیاه دارویی محبوب و مفید برای سلامت انسان است که حاوی کارنوزول و رزمارینیک، دو آنتی اکسیدان است که خاصیت ضد عفونی کنندگی، ضد سرطانی، و ضد التهابی دارد.

رزماری به بهبود حافظه و تمرکز ذهنی کمک می کند ، با استرس مبارزه می کند، اضطراب را کاهش می دهد، سردرد را تسکین می دهد، رشد مو را تحریک می کند، با درد مفاصل مقابله می کند، گوارش را بهبود می بخشد، از سرطان پیشگیری می کند، و پشتیبان سلامت قلب و عروق است.

از رزماری می توانید در سوپ ها، ساندویچ ها، سالادها و...استفاده کنید یا از برگ های تازه یا خشک شده این گیاه چای درست کنید.

جینسینگ

در مطلب خواص جینسینگ در بخش سلامت نمناک کامل توضیح دادیم که جینسینگ از گیاهان دارویی محبوب در آسیا و آمریکای شمالی است که انواع مختلفی دارد و هر نوع آن برای درمان بیماری ها مفید است. از ریشه ها، برگ ها و میوه جینسینگ به عنوان دارو برای درمان استفاده می کنند.

جنسینگ تقویت کننده سیستم ایمنی، ضد التهاب، ضد استرس، خواب آور، و ضد باکتری است و سبب افزایش انرژی ، کاهش وزن ، درمان سردرد ، بهبود گوارش ، کاهش استرس ، کاهش سطوح قند خون ، تقویت سیستم ایمنی می شود . ازجینسینگ به عنوان یک درمان طبیعی برای ناباروری استفاده می کنند.

زنجبیل

زنجبیل یک گیاه دارویی مشهور است که در نقاط مختلف جهان مورد استفاده قرار می گیرد و دارای خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد ویروسی، ضد قارچی، آنتی بیوتیک، ضد سرطانی، ضد تهوع، ضد اسپاسم، و ضد سرفه می باشد.

زنجبیل سبب تقویت سیستم ایمنی بدن ، کاهش رادیکال های آزاد ، بهبود گردش خون در بدن ، مقابله با سرماخوردگی ، بهبود گوارش ، تنظیم سطوح قند خون ، مبارزه با تهوع ، رفع سوزش سر دل و نفخ می شود و از تجمع سموم در بدن که خطر عفونت های ویروسی، قارچی، و باکتریایی را افزایش می دهند، پیشگیری می کند.شما می توانید برش هایی از زنجبیل تازه را به سالاد اضافه کنید یا چای زنجبیل تهیه و مصرف نمایید.

بابونه

بابونه از دیگر گیاهان دارویی مفید است که خاصیت درمانی بالایی دارد . این گیاه دارای ویژگی های ضد تحریک کنندگی، ضد التهابی، ضد میکروبی، ضد اضطراب، ضد اسپاسم، ضد اسهال و ضد سرطانی می باشد و به درمان سردرد ، کاهش درد عضلانی ، کنترل استرس ، رفع گرفتگی های قاعدگی ، درمان مشکلات معده ، کاهش وزن ، تقویت سیستم ایمنی و درمان بی خوابی و دیگر مشکلات خوب کمک می کند . این گیاه دارویی به محافظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد کمک می کند.

مریم گلی

این گیاه سرشار از روغن های فرار و فلاونوئیدها است و به درمان بیماری های مختلف کمک می کند. مریم گلی گیاهی ضد فشار خون، ضد دیابت، ضد التهاب و ضد میکروبی است که به بهبود خلق و خو، تسکین اضطراب، تسکین گلو درد، تقویت سیستم ایمنی، کمک به کاهش وزن، کاهش التهاب، بهبود خواب خوب، و کاهش سطوح کلسترول و فشار خون کمک می کند.

توصیه های مهم برای مصرف گیاهان دارویی

  • در استفاده از گیاهان دارویی زیاده روی نکنید.
  • مصرف گیاهان دارویی باید طبق نظر متخصصان طب سنتی باشد.
  • زنان باردار و خانم هایی که در دوران شیردهی قرار دارند نباید خودسرانه گیاهان دارویی مصرف نمایند.
همه چیز در مورد گیاهان...
ما را در سایت همه چیز در مورد گیاهان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سمیه somayeh61 بازدید : 159 تاريخ : سه شنبه 25 خرداد 1400 ساعت: 18:36

چگونه از گیاهان آپارتمانی مراقبت کنیم؟

 

نفس گیاهان را تازه کنید

گیاهان آپارتمانی به هوای تازه نیاز دارند بنابر این لازم است برای نگهداری گیاهان آپارتمانی پنجره ها را باز کنید و اجازه دهید تا اکسیژن تازه به فضای ساختمان وارد شود. رسیدن اکسیژن کافی به گیاهان آپارتمانی سبب استحکام ساقه ی گیاه شده و رنگ برگ های آن را شاداب می کند پس نزدیک های صبح پنجره را باز بگذارید تا هوای تازه وارد خانه شود.

بدون نور زندگی ممکن نیست

گیاهان به نور خورشید احتیاج زیادی دارند زیرا  نور خورشید در ساخت سبزینه ی گیاهان نقش مهمی دارد پس حتما گیاهان را در مکانی بگذارید که نور کافی به آنجا برسد.

البته همه ی گیاهان به نور یکسان خورشید احتیاج ندارند و برخی به نور کمتر نیاز دارند ، قرار دادن این گیاهان در برابر نور مستقیم خورشید سبب رنگ پریدگی، زردی و یا خشکی گیاه می شود. پس در نگهداری گیاهان آپارتمانی نورباید به صورت غیر مستقیم به گیاه بتابد.

در آب دادن زیاده روی نکنید

گیاهان نیز مانند همه ی موجودات زنده به میزان معینی از آب و غذا نیاز دارند پس آبیاری زیاد آنها و آب دادن در فواصل زمانی غیرمنظم و بسیار کوتاه سبب خشک شدن یا گندیده شدنشان خواهد شد. لازم است بدانید در زیر گلدان ها حتماً باید یک یا چند سوراخ وجود داشته باشد تا آب از همه ی نقاط گلدان عبور کند و به تمام قسمت های ریشه برسد. وجود این سوراخ ها سبب جریان هوا شده و امکان تنفس ریشه را ایجاد می کند.

به خاک گلدان رسیدگی کنید

در نگهداری از گلدان های خانگی باید به خاک آن توجه کرد ، بهتر است خاکی انتخاب شود که با مقداری ماسه نیز ترکیب شده باشد. فشرده کردن خاک گلدان اشتباه است زیرا وجود منافذ جزیی برای جریان هوا و رسیدن اکسیژن به قسمت های مختلف خاک ضروری است.

بعد از مدت معین باید گلدان تعویض گردد؛ این مدت زمان برای گیاهان مختلف متفاوت است؛ اما به طور کلی زمانی که ریشه ها به سوراخ های ته گلدان رسیده باشند، باید گیاه را به گلدان بزرگ تری منتقل کنید.

همچنین بعد از حدود شش یا هفت ماه به دلیل آن که گلدان مواد مغذی خود را از دست داده، نیاز است تا گلدان جدیدی را انتخاب کنید. به دلیل رشد گیاه در این مدت بهتر است گلدان جدید از گلدان قبلی کمی بزرگتر باشد.

 نحوه نگهداری کاکتوس در خانه

حرارت را در سطح متعادل نگه دارید

دمای نگهداری گل های آپارتمانی در زمستان با تابستان باید در سطح 22 تا 25 درجه ی سانتی گراد باشد، نگهداری گیاهان در دمای پایین سبب پژمردگی و از دست دادن شادابی گیاه می شود.

به فکر زمستان هم باشید

در فصل زمستان دمای هوا کاهش چشمگیری پیدا می کند و بسیاری از گیاهان به خواب زمستانی می روند پس اگر در فصل زمستان گیاهان شما به ظاهر خشک شدند، نترسید .برای نگهداری گل های آپارتمانی در زمستان تنظیم دما مهم است پس برای گرم کردن گیاهان بهترین روش ، روش غیرمستقیم است؛ یعنی کل فضای اتاق را گرم کنید و با دیدن خشکی ظاهری گیاهان گلدان را تعویض نکنید و تعویض گلدان و خاک آن را به فصل بهار موکول کنید.

رطوبت کم

در فصل زمستان و گرم کردن خانه، میزان رطوبت خانه کاهش پیدا می کند و کمبود رطوبت خود را بصورت قهوه ای شدن نوک برگ گیاهان نشان می دهد.

رطوبت گیاه 

آبدهی نامناسب و تشکیل نمک

اندازه کافی آب ندادن به گیاهان گلدانی و مرطوب کردن خاک آن به طوری که آب از آن سر ریز شود و بیش از اندازه از زیر گلدان خارج شود منجر به تشکیل نمک هایی شده که مانع از رشد گیاه می شوند.

بی توجهی به آفت گیاهان

تارتنچه، شته،خستر آردپوش از آفاتی هستند که بسیار سریع رشد می کنند و می توانند یک روزه همه گیاه را محاصره کنند. این آفات اگر به اندازه کافی مقاوم باشند گیاه دیگر ترمیم نمی شود.

گل را به گلدان محدود کنید

رشد بیشتر گیاه از اندازه گلدان سبب می شود که ریشه ها داخل گلدان دور خودشان ب پیچند و رشد خود را محدود کنند. گیاهان در گلدان های کوچکتر از اندازه مناسب خودشان، بسیار زودتر خشک می شوند پس باید در شرایط مناسب گلدان را تعویض نمود و گلدانی متناسب با اندازه گیاه به کار برد.

شرایط نگهداری گیاه

انواع گیاهان آپارتمانی و نحوه نگهداری آن ها

نگهداری کروتون Croton از گیاهان آپارتمانی

نور:به نور متوسط و غیر مستقیم نیاز دارد.

آبیاری:بین دو آبیاری سطح خاک خشک باشد.

خاک:قلیایی و جنگلی، مخلوط خاک برگ، خاک باغچه و ماسه شسته نرم برای نگهداری آن مناسب است

کود دهی:3 گرم در لیتر از فروردین تا شهریور هر دو هفته کوددهی شود.

تکثیر:از طریق قلمه انتهایی ساقه از اواخر بهار تا اواخر تابستان تکثیر می یابد.

گیاه کروتون

نحوه نگهداری سینگونیوم Goose foot plant از گیاهان آپارتمانی

آبیاری:در تابستان هر هفته بین دو تا سه بار و در زمستان یک بار در هفته نیاز به آبیاری دارد.

نور :این گیاه عاشق نور ملایم است و سایه روشن پنجره ها جایی مناسب برای نگه داری این گیاه است.

تکثیر :تکثیر سینگونیوم ازاین طریق است که قلمه ساقه را از گیاه اصلی جدا کرده و در آب نگه داری کنید تا ریشه دار شودسپس آن را می کارند.

خاک:مخلوط پیت و کمپوست بهترین خاک برای گیاه است.

تغذیه:کود مخصوص نصف میزان توصیه شده در بهار و تابستان، هر سه هفته

گیاه سینگونیوم

نگهداری کراسولا خرفه ای Jade Plant از گیاهان آپارتمانی

آبیاری:این گیاه تقریبا به دو بار در هفته برای روزهای گرم نیاز به آبیاری دارد.

نور:این گیاه عاشق نور است و آفتاب مستقیم را تحمل می کند اما با نور کم نیز سازگار است. پنجره های جنوبی بهترین محل برای نگه داری این گیاه در آپارتمان است.

تکثیر:تکثیر این گیاه از طریق قطع کردن یکی از ساقه های جوان آن امکان پذیر است. ساقه ای به طول 6 تا 7 سانتی متر انتخاب کرده، برگ های پایین آن را جدا کنید و شاخه را درون خاک قرار دهید.

خاک:سبک، مخلوط خاک باغچه، خاک برگ و ماسه بهترین خاک برای گیاه است.

تغذیه:کود کامل در بهار، تابستان و پاییز هر ماه

کراسولا خرفه ای

نگهداری شفلرا از گیاهان آپارتمانی

آبیاری:شفلرا خشکی خاک را تحمل می کند. دو تا سه بار آبیاری در هفته های تابستان و یک بار آبیاری در هر هفته زمستان برای این گیاه توصیه می شود. غبارپاشی خصوصا در روزهای گرم تابستانی باعث افزایش رطوبت و شادابی گیاه می شود.

نور:این گیاه نور متوسط را می پسندد. نور غیرمستقیم را دوست دارد با این حال در سایه نیز نسبتا مقاوم است. نور کم باعث زرد شدن برگ ها می شود و در نوع ابلق برگ ها رنگ خود را از دست می دهند.

تکثیر:تکثیر این گیاه از طریق قلمه می باشد و انجام آن در خانه کمی دشوار است.

گیاه خانگی

نگهداری کالانکوئه Florist’s Kalanchoe از گیاهان آپارتمانی

نور:به نور متوسط تا زیاد نیاز دارد.

آبیاری:به هفته ای دو تا سه بار آبیاری احتیاج دارد.

کود دهی:از خرداد تا شهریور 3 گرم در لیتر، هر دو هفته یکبارباید کوددهی صورت گیرد.

خاک:بهترین خاک برای رشد این گیاه مخلوط خاک باغچه، ماسه، کود حیوانی است.

تکثیر:قلمه ساقه از اواسط تا اواخر بهار

نگهداری کالانکوئه

نگهداری نخل ماداگاسکار Madagascar Palm از گیاهان آپارتمانی

نور:به نور زیاد و حتی مستقیم نیازمند است.

آبیاری:آبیاری باید در تابستان هفته ای دوبار و زمستان هفته ای یکبار انجام گیرد.

خاک:بهترین خاک برای رشد این گیاه خاک شنی و سبک، ترکیب ماسه، خاک برگ و خاک برگ است.

کود دهی:اضافه کردن ورمی کمپوست روی سطح خاک در فصل رشد برای گیاه مناسب است.

تکثیر:کشت بذر، قلمه و پیوند

نخل ماداگاسکار

نگهداری دراسنا Dragon Tree از گیاهان آپارتمانی 

نور:به نور زیاد و غیر مستقیم نیاز دارد.

آبیاری:در تابستان هفته ای دو بار و زمستان هفته ای یکبارآبیاری شود.

خاک:بهترین خاک برای رشد این گیاه پیت و لیمونی است.

کود دهی:بهترین کود برای گیاه ، کود محلول در آب مخصوص گیاهان آپارتمانی است.

تکثیر:قلمه ساقه قدیمی اواخر زمستان، کشت بذر و خوابانیدن شاخه در بهار

گیاه دراسنا

نگهداری برگ انجیری، مونسترا Swiss Cheese Plant از گیاهان آپارتمانی

نور:به نور غیر مستقیم نزدیک پنجره نیاز دارد.

آبیاری:آبیاری باید در تابستان هفته ای یکبار و در زمستان هر دو هفتهیکبار صورت گیرد.

خاک :بهترین خاک برای رشد این گیاه، خاک سبک و لیمونی است.

کود دهی:در صورت نیاز ماهی یکبارکوددهی انجام شود.

تکثیر:قلمه ساقه در بهار

برگ انجیری

نگهداری پپرومیا قاشقی Desert Privet از گیاهان آپارتمانی

نور:به نور متوسط و غیر مستقیم نیاز دارد.

آبیاری:آبیاری باید در تابستان دو سه روز یکبار و زمستان هفته ای یکبارصورت گیرد.

خاک:بهترین خاک برای رشد این گیاه ،خاک پیت، ماسه و خاک باغچه است.

کود دهی:کود محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی هر سه هفته یکبارانجام شود.

تکثیر:قلمه ساقه و برگ در اواخر بهار یا تابستان

گیاه قاشقی

نگهداری پوتوس Pothos از گیاهان آپارتمانی

نور:به نور متوسط و غیر مستقیم نیاز دارد.

آبیاری:آبیاری باید در تابستان چهار روز یکبار و زمستان هر هفته، صورت گیرد.

خاک:بهترین خاک برای رشد این گیاه سبک و لیمونی است.

کود دهی:3 گرم در لیتر از فروردین تا آبان ماه، هر دو هفته

تکثیر:قلمه ساقه از اواخر بهار تا اواسط تابستان

نگهداری کراسولا خرفه ای

نگهداری کاکتوس Cactus از گیاهان آپارتمانی

نور:به نور متوسط تا زیاد نیاز دارد.

آبیاری:به10تا 15 روز یکبار آبیاری نیازمند است.

خاک:خاک این گیاه باید ، سبک/ دو قسمت ماسه شسته شده و یک قسمت خاک برگ باشد.

کود دهی:هر دو ماه یکبار تغذیه با کود مخصوص کاکتوس

تکثیر:قلمه با جدا کردن قسمت هوایی در فصل تابستان

همه چیز در مورد گیاهان...
ما را در سایت همه چیز در مورد گیاهان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سمیه somayeh61 بازدید : 189 تاريخ : سه شنبه 25 خرداد 1400 ساعت: 18:08

بعضی ها می‌گویند هرچه گیاه بزرگ‌تر باشد بهتر است و وقتی صحبت از فضای سبز داخل خانه میشود، گیاهان گرمسیری برگ پهن تبدیل به گیاهان اصلی خانه می‌شوند.
شما زمان زیادی را در خانه می‌گذرانید و می‌خواهید محیطی دوستانه، زیبا و دارای آرامش سپری کنید و گیاهان برگ پهن نه تنها باعث جلب توجه می‌شوند بلکه حس نزدیکی به طبیعت را نیز به شما منتقل می‌کنند.
پس با گُل سِتان همراه باشید تا انواع گیاه برگ پهن گرمسیری را بشناسید و بدانید چطور از گیاهان گرمسیری مراقبت کنید و چه گیاهی را برای خانه‌تان انتخاب کنید.
و هر زمان قصد خرید گیاه برگ پهن را دارید به این نکته توجه کنید که شرایط عمومی نگهداری گیاه و محلی که شما قرار است از آن نگهداری کنید یکسان باشد.

نکات قرارگیری گیاهان برگ پهن در فضای خانه

قرار دادن یک گیاه برگ پهن در گوشه اتاق مانند یک لنگر عمل می‌کند و تبدیل به یک منطقه کانونی می‌شود که سایر عناصر اتاق را به هم پیوند می‌دهند. این امر احساس پاکی و خلوص را به خوبی منتقل کرده و انگار فضا را به اتاق مخصوص “نفس کشیدن” تبدیل می‌کند.
البته گیاهان آپارتمانی مینیمالی وجود دارند که مناسب برای دکوراسیون خانه هستند و با خواندن مطلب گیاهان آپارتمانی مینیمال مناسب برای دکوراسیون میتوانید به محیط خود روح و لطافت بیشتری ببخشید. و سعی کنید مینیمالیست باشید و گیاهی انتخاب کنید که بین سه تا پنج برگ بزرگ داشته باشد.

روش نگهداری گیاه برگ پهن گرمسیری

از نظر مراقبت، گیاهان گرمسیری موجودات کم‌توقعی هستند و نیازهای زیادی ندارند. البته که هر گیاه به خصوصی، نیازهای خاص خود را دارد اما به طور کلی چیزهایی که برگ‌پهن‌های گرمسیری دوست دارند شامل موارد زیر است:

آبیاری

فراهم کردن میزان کافی آب و رطوبت برای گیاهان گرمسیری، می‌تواند امری چالش برانگیز باشد. به طور کلی، اگر تئوری شما این است که تا زمان پژمردگی نسبی گیاه صبر کنید و سپس آن را آبیاری کنید، استرس فراوانی به آن وارد خواهید کرد. هرگز اجازه ندهید تشنگی گیاه به مرحله‌ای برسد که آن را وارد فاز پژمردگی و خشک شدن بکند.
پس بهترین راه این است که خاک را چک کنید و زمان مناسب برای آبیاری را از میزان خشکی آن تشخیص دهید. هیچ کس خاک خیس و غرقاب شده را دوست ندارد، اما در مورد گیاهان گرمسیری برعکس است و خاک کاملا خشک دوست داشتنی نیست.
آب زیاد ریشه‌ این گیاهان را خفه کرده و به آنها اجازه نمی‌دهد که اکسیژن‌های حیاتی خود را جذب کنند. در مقابل، آب بسیار کم نیز آن را کاملا خشک می‌کند.
دو راه بسیار کاربردی برای تشخیص میزان رطوبت خاک وجود دارد. بدین ترتیب می‌توانید به سادگی متوجه شوید که آیا زمان آبیاری گیاه گرمسیری شما رسیده است یا خیر:

  • انگشت خود را در خاک فرو کرده تا بتوانید رطوبت درون آن را حس کنید. این روش کاملا تضمینی است! احتمال خطا کردن در این متد بسیار پایین است. انگشت خود را در خاک فرو کنید و تا زمان رسیدن به رطوبت پیش بروید. اگر سطح رویی خاک به اندازه یک یا دو بند انگشت شما خشک بود، می‌توانید گیاه را آبیاری کنید.
  • به وزن گیاه توجه کنید. وزن آب بسیار زیاد است، و اگر گیاه شما خشک باشد طبیعتا وزن بسیار کمتری نسبت به زمان سیراب بودن خود خواهد داشت. برای این کار، باید وزن گیاه را در حالت تشنگی و سیرآبی بدانید. البته اصلا نیاز نیست از ترازو استفاده کنید! منظور ما سنگینی نسبی گلدان است. بدین شکل می‌توانید این تفاوت وزن را به عنوان راهنما و معیار قرار دهید. گیاه خشک، سبک‌تر و گیاه آبیاری شده، واضحا سنگین‌تر است. برای اطمینان بیشتر، هر دو روش را هم‌زمان امتحان کنید.

نکات بیشتر:
بعضی از گیاهان گرمسیری بسیار حساس هستند. نمک‌ها و املاح حل شده در آب شهری ما ممکن است سبب سوختن ریشه این گیاهان شود، حتی اگر نوشیدن این آب برای ما ضرری نداشته باشد.
هنگام آبیاری، این کار را تا زمان خارج شدن آب اضافی از حفرات زیر گلدان ادامه دهید. بدین شکل یک شست و شوی نسبی در خاک انجام می‌شود و املاح جمع شده از آبیاری قبلی، از طریق جریان آب از خاک خارج خواهد شد. حتی می‌توانید از آب مقطر برای آبیاری گیاهان گرمسیری استفاده کنید.
برای جلوگیری از کثیف شدن محیط، حتما یک زیر گلدانی مناسب در زیر گلدان خود قرار دهید تا آب خارج شده در آن جمع شود. یا می‌توانید ابتدا گیاه را در سینک گذاشته و سپس آن را آبیاری کنید. اجازه دهید چند دقیقه در همانجا بماند تا زه کشی صورت بگیرد، بعد گیاه را به محل اصلی باز گردانید.

رطوبت

گیاهان گرمسیری عاشق رطوبت هوا هستند و برای فراهم کردن شرایط مشایه زیستگاه شان سعی کنید با استفاده از اسپری به برگ‌ها یا دستگاه ساخت بخار ، میزان رطوبت اطراف گیاه را بالا نگه دارید.

    نور

    بیشتر گیاهان گرمسیری برای شاداب بودن به نور متوسط یا زیاد نیاز دارند که به صورت غیر مستقیم به آن‌ها بتابد تا رشد بهتری داشته باشند.

    تمیز کردن گیاه

    به دلیل سطح زیادی که برگ‌ها دارند امکان نشستن گرد و غبار برو روی آن‌ها زیاد است برای همین بهتر است هراز گاهی آن‌ها را تمیز کنیم با بتوانند به اندازی کافی نور را جذب کنند. و بهتر است با یک دستمال نرم مرطوب سطح گیاه را به آرامی تمیز کنیم و با کمک یک دست زیر برگ را بگیریم تا فشاری به برگ گیاه وارد نشود.

    مشکلات احتمالی گیاه برگ پهن گرمسیری

    نگهداری از گیاهان گرمسیری آسان است، اما این موضوع به این معنا نیست که با هیچ مشکلی در روند نگهداری آنها روبرو نخواهید شد. در این بخش، رایج‌ترین مشکلات احتمالی برای برگ‌ها را مطرح می‌کنیم:

    • کدر شدن و رنگ پریدگی برگ‌ها
      وقتی رنگ درخشان برگ‌ها شروع به ناپدید شدن کرده و برگ، ظاهری کدر مانند پیدا می‌کند، مشکل کم بودن میزان نور است. این مشکلی به راحتی برطرف می‌شود و کافی است گیاه را به مکان روشن‌تر ببرید یا از لامپ‌های مخصوص رشد کمک بگیرید.
    • زرد / قهوه‌ای شدن برگ‌ها
      زرد یا قهوه‌ای شدن برگ‌ها مشکلی رایج در اغلب گیاهان گرمسیری است. این اتفاق معمولا به علت کمبود رطوبت یا نامناسب بودن آبیاری رخ می‌دهد. گیاه باید زمانی آبیاری شود که به آن نیاز دارد. پس هرگاه سطح رویی خاک خشک شد، گیاه را آبیاری کنید. اگر هوای محیط خیلی خشک است، می‌توانید با کمک یک اسپری، سطح برگ‌ها را مرطوب کنید. اگر برگ‌ها زرد و رنگ پریده شده و حالتی خمیده پیدا کردند، یعنی گیاه گرمسیری شما نور کافی دریافت نمی‌کند. پس باید نور بیشتری برایش فراهم کنید.
    • ظهور لکه‌های قهوه‌ای رنگ
      ظهور لکه های قهوه ای رنگ در سطح برگ‌ها نیز نشانه سوختگی در اثر تابش بیش از حد خورشید است. در این هنگام باید گیاه را از معرض اشعه‌های مستقیم دور کرده و آن را به مکانی کم‌نورتر منتقل کنید.
    • رشد ضعیف، نازک و علفی
      چنین اتفاقی معمولا نشانه عدم دریافت نور کافی توسط گیاه است. گیاهانی که نور خورشید را به میزان لازم دریافت نمی‌کنند، برای دریافت حداکثری نور به سمت نزدیک‌ترین منبع متمایل می‌شوند. به همین علت می‌بینید که بعضی گیاهان به یک سمت خم شده‌اند. گیاه را به یک پنجره نورگیر نزدیک‌تر کرده و یا از لامپ‌های مخصوص رشد استفاده کنید.
    • پژمردگی و بی‌حالی برگ‌ها
      اگر برگ‌های گیاه گرمسیری شما پژمرده، بی‌حال و افتاده شده است، دو حالت مطرح است: یا آن را بیش از حد آبیاری کرده‌اید و یا گیاه بسیار تشنه است. رطوبت خاک را با انگشت خود چک کنید. انگشتتان را حدود 3 سانتی متر در خاک فرو کنید. اگر مرطوب بود، اجازه دهید خشک شود و سپس برگ پهن را آبیاری کنید. اگر هم خشک بود، به خوبی به آن آب بدهید.

    معرفی انواع گیاه برگ پهن گرمسیری

    برگ انجیری مونسترا

    گیاه برگ انجیری از گیاهانی است که این روزها خیلی روی بورس است و طرفداران زیادی دارد و برای دکوراسیون داخلی از آن استفاده میشود. گیاه برگ انجیری مونسترا گیاهی است که مراقبت از آن بسیار آسان است و نیازهای کمی دارد. در عوض برگ‌های بزرگ و خاصی دارد که وقتی رشد می‌کند بین آن شکاف ایجاد می‌شود. و برگ انجیری محیط گرم و مرطوب را بسیار دوست دارد.

    فیکوس الاستیکا

    نام فیکوس از روی برگ‌های چرم مانندش گرفته شده است که از آن در تهیه لاستیک طبیعی استفاده می‌شود.
    برگ‌های بزرگ و براق این گیاه ظاهری خاص به خانه شما میدهد.

    استرلیتزیا یا مرغ بهشتی

    استرلیتزیا یکی از معروف‌ترین گل‌های گرمسیری است و از نظر گیاه شناسی، هم خانواده موز به‌شمار می‌رود! نام دیگر این گل، پرنده بهشتی است و کاشت و نگهداری از آن، نسبت به سایر گل‌های گرمسیری بسیار راحت‌تر است.
    گیاهی زیبا و خاص که مراقبت کمی نیاز دارد و برگ‌های بزرگ و سبزی دارد.
    اسم این گیاه از روی گل‌های خاص و رنگارنگ آن گرفته شده است که مانند یک پرنده حال پرواز است.

    تارو یا برگ فیلی

    گیاه تارو یا گوش فیل گونه‌ای از گیاهان آلوکازیا است و البته از نوع بزرگ‌تر آن‌ها.
    همین موضوع دلیل نام‌گذاری این گیاه را مشخص می‌کند.
    یک منبع غذایی اساسی در فرهنگ‌ کشورهای مناطق جنوب آسیا، اقیانوسیه و آفریقا است و یکی از انواع سبزیجات ریشه ای نشاسته ای است و از نخستین گیاهان کشت‌شده به حساب می‌آید و ریشه آن خواص زیادی دارد و برای تعدل قند خون،تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت روده ها و … مفید است.
    برگ‌های این گیاه در داخل خانه می‌تواند تا 60 سانت رشد کند.

    کنگوی سرخ

    این گیاه یکی از اعضای گونه فیلودندرون‌هاست که به خاطر برگ‌های بزرگ و رنگ زرشکی سبز آن بسیار محبوب است.
    این گیاه می‌تواند در نور کم نیز به رشد خود ادامه دهد.

    همیشه‌بهار نقره‌ای

    گیاهی سرسخت و مقاوم که می‌تواند حتی بدون نور نیز زندگی کند.
    همیشه‌بهار نقره‌ای یک گیاه رومیزی با برگ‌های بزرگ و متنوع است.

    فیکوس آفریقایی یا انجیر ربایی

    فیکوس آفریقایی بومی جنگل‌های استوایی آفریقاست و یکی از محبوب‌ترین گیاهان خانگی که برگ‌های آن می‌تواند تا سه متر نیز رشد کند.
    اگرچه این گیاه به حساس بودنش شهرت دارد اما اگر در شرایط مناسب قرار گیرد (فضایی بسیار بسیار روشن) مراقبت و نیازهای کمی دارند.
    این گیاه جذاب به نور زیاد و غیرمستقیم نیازدارد و به آبیاری زیاد یا کم حساس است و برای همین مدتی زمان می‌برد تا زمان درست آبیاری گیاه را متوجه شوید.

    شامادورا الگانس

    گیاه نخل شامادورا الگانس با برگ‌های عریضش می‌تواند حس یک تعطیلات تابستانی را در اتاق شما ایجاد کند.
    این گیاه همچنین با حیوانات خانگی دوست است و آسیبی به آن‌ها نمی‌رساند و می‌تواند نقش یک تصفیه هوای طبیعی را در خانه شما بازی کند.

    در مجموع در این مطلب سعی کردیم، اطلاعات انواع گیاه برگ پهن گرمسیری را در اختیار شما گذاشته باشیم؛ اما چنانچه در حین خواندن، سوالی به ذهنتان رسیده است اما پاسخ آن را نیافته‌اید یا نیاز به مشاوره گیاه دارید، از طریق بخش نظرات زیر همین مطلب سوالات خود را با کارشناسان گُل‌سِتان درمیان بگذارید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهند.

    چه خاکی برای گیاهان برگ پهن گرمسیری مناسب است؟

    اغلب گیاهان برگ پهن گرمسیری نسبت به نوع خاک خیلی حساس نیستند و در یک خاک مناسب گیاهان آپارتمانی به خوبی رشد می‌کنند. اگر معمولا بیش از حد گیاهان خود را آبیاری می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که مقداری پرلیت یا پوکه معدنی با خاک ترکیب کنید. این ترکیبات کمک می‌کنند تا زه کشی سریع‌تر انجام شود و آب اضافی به سرعت خارج شود.
    از طرف دیگر، اگر معمولا آبیاری گیاهان خود را فراموش می‌کنید، بهتر است قبل از کاشت گیاه خود، مقداری پیت ماس و یا ورمیکولیت را با خاک ترکیب کنید تا بدین شکل رطوبت برای مدت زمان بیشتری در خاک حفظ شود.
    خاک را حتما به صورت بسته بندی شده و استریل، از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید. اگر خاک تمیز نباشد و یا خودتان آن را از بسترهای بیرونی جمع آوری کنید، ممکن است حامل آفات باشد و گیاه را در همان آغاز کار از بین ببرد. علاوه بر اینکه خاک‌های مخصوص گیاهان آپارتمانی خود حاوی مقداری از عناصر ضروری و الیاف طبیعی هستند.

    چگونه باید از گیاهان برگ پهن گرمسیری نگهداری کرد؟

    قطعا هر گیاهی دارای ویژگی‌های خاصی است و به طبع آن، به مراقبت خاصی نیز نیازمند است. اما اگر بخواهیم به طور کلی در مورد گیاهان برگ پهن صحبت کنیم، باید بگوییم که آنها عاشق این موارد هستند:
    رطوبت-رطوبت هوای اطراف آنها را با خیس کردن برگ‌ها یا استفاده از دستگاه‌های مرطوب کننده هوا بالا نگه دارید.
    نور متوسط تا زیاد-اغلب گیاهان گرمسیری در نور متوسط تا درخشان خورشید به خوبی رشد می‌کنند. فراموش نکنید که نور باید به طور غیر مستقیم به آنها بتابد
    غبار روبی-به دلیل وسیع بودن سطح برگ‌ها، گیاهان برگ پهن به تمیزکاری مداوم نیاز دارند تا از تجمع گرد و غبار بر سطح آنها جلوگیری شود. این کار به آنها کمک می‌کند تا نور خورشید را بهتر و بیشتر جذب کنند.

    چگونه می‌توان گیاهان برگ پهن گرمسیری را در دکوراسیون محیط به کار برد؟

    اندازه و ظاهر گیاهان برگ پهن در مقایسه با سایر گیاهان آپارتمانی کمی متفاوت است. پس دور از انتظار نیست اگر هنوز نمی‌دانید که چطور می‌توان به بهترین شکل آنها را به چیدمان داخلی منازل و محیط‌های اداری وارد کرد. شاید دانستن این نکات بتواند ذهن شما را باز کند:
    سنگینی محیط را با قرار دادن برگ پهن در گوشه دیوار، بر دوش این گیاهان بگذارید. آنها مانند یک نقطه تمرکز طبیعی عمل کرده و سایر وسایل موجود در فضا را به هم مربوط می‌کنند
    عنصر اصلی فضا، مانند تخت، میز ناهارخوری، یا حتی سینک بزرگ دستشویی را مرکز اصلی توجه قرار دهید. برای این کار، از دو گیاه برگ پهن مشابه کمک گرفته و آنها را در دو طرف آن وسیله قرار دهید. بدین شکل انگار آن را قاب گرفته اید! حضور دو گیاه برگ پهن در دو سوی عنصر، تقارنی نابرابر و در عین حال متعادل ایجاد می‌کند.
    مینیمالیست باشید. یک برگ پهن بزرگ را انتخاب کرده و تمام برگ‌های آن را هرس کنید، طوری که فقط 6-5 ساقه برگی باقی بماند. این گیاه را می‌توانید در هر نقطه‌ای قرار دهید.

    گیاهان گرمسیری به چه میزان نور برای داشتن رشدی سالم نیاز دارند؟

    بسیاری از گیاهان گرمسیری به خوبی با شرایط کم نور داخل منازل هماهنگ می‌شوند. اما بعضی از آنها باید مقادیر زیادی از نور خورشید را دریافت کنند تا بتوانند به رشد خود ادامه دهند. پس بهترین حالت این است که نوع بخصوص گیاه برگ پهن گرمسیری خود را تشخیص دهید و متناسب با نیازهای آن عمل کنید. اگر گیاهی گرمسیری که نور کم را ترجیح می‌دهد، در کنار یک پنجره نورگیر قرار دهید، برگ‌های آن سوخته و حتی در نهایت کل گیاه نابود خواهد شد.
    در مقابل، اگر سعی کنید گیاهان گرمسیری مانند کروتون، فیکوس الاستیکا و انواعی از دراسنا را در نور کم پرورش دهید، به مرور زمان رنگ برگ‌های آنها از بین رفته و ظاهری ضعیف و علفی پیدا خواهند کرد.
    پس در یک نتیجه گیری کلی:
    اگر گیاه گرمسیری شما شروع به بلند شدن بی‌رویه و نازک شدن کرد، به سمت پنجره و منبع نور متمایل شد یا رنگ برگ‌های خود را از دست داد، یعنی به نور بیشتری نیاز دارد. گیاه را به مکان روشن‌تری ببرید یا لامپ‌های مخصوص رشد را برای آن تهیه کنید.
    اگر گیاه خود را در مکانی روشن قرار داده‌اید اما برگ‌ها دچار سوختگی شدند، باید آن را به مکان دیگری ببرید که از تابش داغ خورشید در امان باشد.

    علت کدر شدن و رنگ پریدگی برگ ها چیست؟

    وقتی رنگ درخشان برگ‌ها شروع به ناپدید شدن کرده و برگ، ظاهری کدر مانند پیدا می‌کند، مشکل کم بودن میزان نور است. این مشکلی به راحتی برطرف می‌شود و کافی است گیاه را به مکان روشن‌تر ببرید یا از لامپ‌های مخصوص رشد کمک بگیرید.

    همه چیز در مورد گیاهان...
    ما را در سایت همه چیز در مورد گیاهان دنبال می کنید

    برچسب : نویسنده : سمیه somayeh61 بازدید : 174 تاريخ : سه شنبه 25 خرداد 1400 ساعت: 17:44